Com utilitzar el Reglament de Participació de l'Ajuntament de Barcelona
(o com donar la volta al mitjó)
a) Què podem fer per vetllar per la qualitat democràtica dels òrgans de participació?
1. És imprescindible la presència directa en els òrgans de participació dels polítics que tinguin capacitat d’influència en les preses de decisions de l’equip de govern. La ciutadania vol estar el més a prop possible d’on es prenen decisions i de qui les pren.
2. El reglament diu que els consells participació estan presidits per l’alcaldessa o alcalde (Consell de Ciutat), pel regidor de l’àrea compromesa (consells sectorials de ciutat) o pel regidor/a de districte en els consells de barri. És evident que aquests primers càrrecs polítics no poden assumir materialment estar presents en totes les sessions dels òrgans participatius. El reglament contempla que el president o presidenta pugui delegar en altres persones, però no especifica les característiques d’aquesta persona ni exigeix que aquesta delegació sigui argumentada.
3. Donat que la no presència de les presidències en els òrgans de participació es pot interpretar com un menyspreu, demanem que sempre que es doni el cas la pròpia persona absent s’excusi motivadament per escrit i expliciti que estarà pendent de les conclusions de la reunió.
4. A tenir en compte: Els consells de participació tenen dret a convocar al responsable polític que creguin oportú per tractar un tema concret i això és obligatori si ho demana la majoria simple dels seus membres. Aquesta compareixent-se ha de ser abans de 30 dies. Veure article 45 del reglament.
a) La regulació sobre quines entitats han de ser membres d’un consell de participació depèn del reglament intern de cada consell. En la pàgina web: s’hi troben els enllaços de com funciona cada consell. Com a criteris generals:
2. La resta de representants de les entitats les han d’escollir 2/3 parts les pròpies entitats i el 1/3 restant a través d’un sorteig aleatori (Article 40-2)
Ser-hi per només estar informats no té cap sentit en un consell de participació, si es vol estar al corrent del que s’hi parla ja estan les actes que són públiques. També ens enganyem si creiem que, per si mateixa, la nostra presència és important. És més important i productiu prioritzar la creació de dinàmiques participatives internes de l’AV o amb el veïnat que anar a aquests òrgans si no tenim capacitat de generar aquests processos d’apoderament col·lectiu.
2. Quan hi hagi la percepció que manca voluntat política per tenir en compte les conclusions del consell. Òrgans decoratius que netegen la imatge, no gràcies.
3. Quan no hi ha capacitat organitzativa per ser-hi, per manca de temps o per no trobar les persones adequades. És una bona pràctica que l’AV es doni de baixa d’un consell de participació quan durant un curs no s’hi ha pogut assistir cap vegada. Del contrari, l’entitat constarà que forma part del consell avalant de facto tot el que s’hi decideixi.
e. Eficiència.
Les despeses que es pugin produir com a conseqüència de l’aplicació del Reglament de participació ciutadana formen part de l’activitat ordinària que es duu a terme en aquesta matèria i la seva regulació facilita l’organització dels serveis administratius implicats.
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
0 comentaris
Carregant els comentaris ...
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...