L'apartat de les iniciatives ciutadanes és el més innovador que presenta l'actual reglament. A través d’elles es pot:
1. Incloure un punt en l’ordre del dia del ple municipal o del districte
2. Realitzar un procés participatiu
3. Celebrar una audiència pública
4. Crear un nou òrgan de participació
5. Crear o modificar una norma municipal
6. Celebrar una consulta ciutadana
7. Celebrar un consell de barri
La característica principal de les iniciatives ciutadanes és que necessites recollir un nombre determinat de
signatures per poder portar-les a terme. Aquest número està en funció a la població i del tipus d’iniciativa que sigui.
Si són d’àmbit de ciutat, el reglament estableix:
Article 10. Signatures necessàries per a la tramitació d’una iniciativa ciutadana.
1. Per a la tramitació d’una iniciativa ciutadana cal que obtingui el suport mínim de les signatures vàlides de persones empadronades a Barcelona més grans de setze anys que s’indiquen en els apartats següents.
2. Les iniciatives ciutadanes d’àmbit de ciutat han de recollir el nombre mínim de signatures vàlides següents:
a) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la convocatòria d’una consulta ciutadana o a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, cal recollir
15.000 *signatures vàlides.
b) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar l’inici d’un procés participatiu o a proposar la creació d’un òrgan de participació, cal recollir *9.000 signatures vàlides.
c) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la posada en marxa d’una audiència pública, cal recollir
7.000 signatures vàlides.
d) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la incorporació d’un o diversos punts a l’ordre del dia del Consell Municipal, cal recollir **3.750 signatures vàlides.
3. Les iniciatives ciutadanes d’àmbit de districte han de recollir el següent nombre mínim de signatures vàlides de persones empadronades al districte:
Districte | Consultes i normes | Processos i òrgans | Audiències | Punts ordre del dia
-
Ciutat Vella | 2.500 | 1.500 | 1.000 | 500
-
L’Eixample | 6.500 | 3.900 | 2.600 | 1.300
-
Sants-Montjuïc | 4.500 | 2.700 | 1.800 | 900
-
Les Corts | 2.000 | 1.200| 800 | 400
-
Sarrià - Sant Gervasi | 3.500 | 2.200 | 1.500 | 700
-
Gràcia | 3.000 | 1.800 | 1.200 | 600
-
Horta-Guinardó | 4.000 | 2.500 | 1.700 | 800
-
Nou Barris | 4.000 | 2.400 | 1.700 | 800
-
Sant Andreu | 3.500 | 2.200 | 1.500 | 700
-
Sant Martí | 5.700 | 3.400 | 2.300 | 1.100
Quan es tracta d’
àmbit de barri es necessita un 1% de signatures del total de la població del barri, amb un mínim de 25 signatures i un màxim de 450. Per promoure una consulta s’ha de recollir un 10% de signatures amb un mínim de 250. Quan es vulgui fer un procés participatiu o crear un òrgan de participació les signatures han de ser superiors al 2% de la població i entre 50 i 900.
És important tenir present:
Article 7.
Suport tècnic i econòmic de l’Ajuntament *i despesa màxima realitzada per la Comissió Promotora.
1. L’Ajuntament ha d’oferir suport tècnic i assessorament a les persones i entitats interessades a promoure iniciatives ciutadanes.
2. Així mateix, l’Ajuntament ha de facilitar ajut econòmic a aquelles iniciatives que hagin obtingut el nombre de signatures mínimes necessàries per a les despeses degudament justificades. *Aquest ajut consistirà en un euro per signatura recollida, amb el màxim resultant de multiplicar aquest euro per la quantitat de signatures exigides, d’acord amb el que s’estableix a l’article 10 d’aquest reglament. Aquesta quantitat podrà ser modificada mitjançant l’acord del Consell Municipal.
3. La despesa total realitzada per la comissió promotora no pot superar el doble de la quantitat màxima a la qual s’ha fet esment en l’apartat anterior.
L’Ajuntament ha d’imprimir els plecs de signatures. Ha d’haver-hi un grup de persones “fedatàries” que validin la recollida de signatures. La comissió promotora de la iniciativa haurà d’entregar a l’Ajuntament una llista d’aquests “fedataris/àries”. L’Ajuntament repassa a posteriori totes les signatures recollides, una per una, per comprovar la seva validesa. La curta experiència que tenim ens diu que pot haver-hi al voltant d’un 20% de signatures mal fetes (perquè no s’entengui la lletra, perquè estigui duplicada, perquè el signant no visqui a la zona, perquè hi hagi una data errònia, etc.) Per tant,
és aconsellable sobrepassar en escreix el número de signatures requerides per tal que després del sedàs definitiu se’n superi el nombre requerit. També es pot signar digitalment a través de la Plataforma Decidim.
El reglament indica clarament com s’ha de presentar una iniciativa ciutadana i l’Ajuntament no només no es pot negar a aquesta tramitació, sinó que ha d’ajudar a tramitar-la tal com indica l’article 7.1 abans indicat. En el cas que no s’observés aquesta col·laboració, es pot recorre a la comissió d’empara que té la missió de vetllar pel compliment del sistema de garanties de les iniciatives. Aquí teniu l’enllaç a aquesta comissió per si heu de presentar alguna queixa:
www.decidim.barcelona/assemblies/comissioempara/f/2412/>
Compartir